Donald Trump vil kraftig nedjustere USAs krav til drivstoffeffektivitet. Bilprodusentene applauderer, mens miljøbevegelsen slår alarm. Forslaget kan raskt endre retning for elbilsatsingen i USA.
Dette er endringen
På et arrangement i Det hvite hus, med toppsjefer fra USAs største bilprodusenter til stede, annonserte president Donald Trump en omfattende tilbakerulling av Biden-administrasjonens krav til drivstoffeffektivitet.
- Ny linje (foreslått av NHTSA): Flåtekravet senkes til 34,5 miles per gallon (mpg) innen 2031, en årlig økning på bare 0,5 % fra 2022-nivået.
- Tidligere regler: Omtrent 50 mpg innen 2031 (om lag 21 km/l) – fra dagens bransjesnitt på ca. 27 mpg – og rundt 2 % årlig forbedring for personbiler.
- 34,5 mpg innen 2031 (ny politikk)
- 50 mpg innen 2031 (Biden-regler)
- Dagens snitt: ca. 27 mpg
- Årlig forbedring: 0,5 % (ny) vs. 2 % (tidligere)
Trump hevdet at de tidligere reglene drev opp kostnadene for bilkjøpere og gjorde bilene dårligere. Administrasjonen anslår at endringen vil spare kjøpere rundt 1000 dollar per bil.
Bilbransjen: «Seier for sunn fornuft»
Industrien tok imot forslaget med åpne armer. Lederen for Ford, Jim Farley, kalte det «en seier for sunn fornuft» og sa at de nye reglene er «i tråd med kundeetterspørselen».
Stellantis, General Motors og Ford har de minst drivstoffeffektive flåtene i industrien, ifølge Environmental Protection Agency.
GM-sjef Mary Barra uttalte at selskapet fryktet å måtte stenge fabrikker som produserer mindre effektive biler for å overholde Biden-reglene dersom elbilsalget ikke økte tilstrekkelig.
Miljøbevegelsen advarer
Miljøorganisasjoner reagerer kraftig på kursendringen.
Katherine Garcia i Sierra Club kalte endringen et skritt bakover som vil holde forurensende biler på veiene i årevis og true helsen til millioner av amerikanere.
Kathy Harris i Natural Resources Defense Council hevdet at planen kun vil gagne oljeindustrien, og kalte det «en grusom spøk» å svekke drivstoffkrav under påskudd av sikkerhet og overkommelighet.
- Transport er USAs største utslippskilde og sto for over 28 % av totale klimagassutslipp i 2022, ifølge Department of Energy.
- Biden-reglene var anslått å forhindre over 700 millioner tonn CO2 innen 2050 og spare bileiere rundt 600 dollar i drivstoff over bilens levetid.
Ender kredittmarked – og skattefradrag svekkes
Den nye politikken avslutter også et kredittprogram som lot bilprodusenter betale rivaler med bedre drivstoffeffektivitet, som Tesla, for å oppfylle kravene. Administrasjonen mener ordningen har «kunstig holdt elbilbransjen oppe».
Samtidig har Kongressen eliminert forbrukerskattefradraget for kjøp av elbiler og besluttet å avslutte skattefradraget for installering av elbil-ladere i juni 2026.
Videre prosess
Forslaget går nå inn i en offentlig høringsprosess der selskaper og borgere kan komme med innspill før Department of Transportation ferdigstiller regelen.
Striden om drivstoffkravene avgjør tempoet i USAs omstilling fra bensin og diesel til el. Nå venter en intens høringsrunde – med bilprodusenter, miljøbevegelsen og forbrukere på hver sin side. Kilder: BBC, PBS News, NPR, The Washington Post, Axios, CNN.
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.