Valgomat ble årets mest søkte ord i Norge. Googles ferske søkestatistikk for 2025 viser at politikken dominerte — tett fulgt av mattrenden Dubai-sjokolade. Året ble preget av et stortingsvalg med rekordhøy deltakelse på 80 prosent.
Slik søkte Norge i 2025
Når Google Norge oppsummerer året, er valgrelaterte begreper på topp. Mest av alt søkte vi for å orientere oss i demokratiet.
- Valgomat — årets mest søkte begrep (Google Norge)
- Sperregrense
- Hvordan stemme
- Spørsmål om de ulike partienes politikk
- Valgdag: 8. september 2025
- Resultat: Seier for den rødgrønne siden
- Valgdeltakelse: 80 prosent, høyeste siden 1989
- Forhåndsstemmer: 47 prosent benyttet muligheten
– At vi søker etter både «hvordan stemme» og «hvordan lage Dubai-sjokolade» oppsummerer 2025 ganske godt, kommenterer Sondre Ronander, kommunikasjonssjef i Google Norge, til NRK.
Oppskrifter: Dubai-sjokolade skaper bølger
Det var ikke bare politikk som engasjerte. Dubai-sjokolade fortsatte å fascinere norske kjøkken og kom på andreplass over mest søkte oppskrifter — kun slått av lammelår. Den eksotiske sjokoladen beskrives som fylt med pistasjkrem, tahini og sprø kataifi-deig, og hypen ser ikke ut til å avta.
Underholdning og navn som pirret nysgjerrigheten
Innen underholdning søkte nordmenn særlig etter nye og populære formater.
- «Jon blir bonde», «Rekviem for Selina» og «Team Pølsa» var blant de mest populære søkene.
- Serien «Adolescence», som kom i vår, er det sterkeste nye søkeordet innen TV-serie og film, ifølge VG.
- På navnetoppen finner vi kunstneren Odd Nerdrum.
- Blant musikknavn vekket Astrid S mest interesse.
Årets statistikk skiller seg tydelig fra 2024. I fjor var det Marius Borg Høiby som dominerte og dukket opp på flere av listene over mest søkte norske navn.
Valgåret 2025: høyt engasjement fra start til slutt
Stortingsvalget 8. september 2025 endte med seier for den rødgrønne siden. Oppslutningen nådde 80 prosent, den høyeste siden 1989. Nær halvparten av velgerne — 47 prosent — benyttet seg av muligheten til å forhåndsstemme. Søk som «hvordan stemme» viser hvordan informasjonsbehovet fulgte velgerne gjennom valgkampen og helt inn i valgdagen.
Et speil av året som gikk
De årlige søkestatistikkene fra Google gir et unikt innblikk i hva som opptok det norske folk gjennom året. Fra demokratiske prosesser til matkultur og underholdning — søkeordene tegner et bilde av et samfunn i endring, der både det høytidelige og det hverdagslige får plass.
Oppsummert: 2025 var året der valgomaten ledet oss gjennom politikken, lammelår og Dubai-sjokolade inspirerte kjøkkenet, og nye TV-fenomener og kjente navn styrte nysgjerrigheten. Neste års søkelister vil vise om engasjementet holder seg like høyt.
Kilder: NRK, VG, Google Norge, Regjeringen.no, Wikipedia
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.