Norske mediehus skjerper tonen mot Meta. Etter år med svindelannonser som misbruker redaksjonelle navn og profiler, har Mediebedriftenes Landsforening (MBL) vedtatt å vurdere rettslige skritt mot Facebook-eieren. Målet er ikke penger, men å få Meta til å stanse annonsene.
MBLs vedtak: Vurderer søksmål mot Meta
MBLs styre vedtok torsdag å vurdere juridiske tiltak overfor Meta, selskapet som eier Facebook. Bakgrunnen er et langvarig og økende problem med falske annonser som utgir seg for å være saker fra norske medier.
«Vi mener at Meta har et ansvar for ikke å tilrettelegge for svindel som de vet foregår. Og vi mener at de gjør for lite i dag», sier MBLs fagsjef Geir Engen til NTB.
MBL understreker at hovedformålet med et eventuelt søksmål er å få Meta til å rydde opp og hindre spredningen av svindelannonser.
Slik virker svindelen
Når Facebook-brukere klikker på annonsene, blir de ledet til sider som imiterer etablerte nettaviser i design og uttrykk. Der presenteres falske artikler med påstander om at kjendiser eller andre har tjent store summer på kort tid, ofte via kryptovaluta som bitcoin. Kjendisenes navn og bilder brukes uten samtykke.
- MBL har vedtatt å vurdere rettslige skritt mot Meta (eier Facebook).
- Målet er at Meta stanser svindelannonsene – ikke primært erstatning.
- Faktisk.no har dokumentert at minst 50 norske kjendiser er misbrukt i slike annonser.
Lang kamp – lite resultat
Norske mediehus har i lang tid forsøkt å ta opp problemet direkte med Meta, både individuelt og i fellesskap. Ifølge MBL har selskapet likevel ikke gjort nok for å stanse de falske annonsene.
MBL peker på flere grunner til å vurdere søksmål, blant annet beskyttelse av mediehusenes merkevarer.
«Merkevaren vår skal ikke misbrukes», sier fagsjef Geir Engen.
Problemet er ikke nytt. Faktisk.no har dokumentert misbruk av minst 50 norske kjendiser i Facebook-annonser. Nettavisen har omtalt det som en gigantisk annonsesvindel, der både lesere og mediehus rammes av Metas manglende håndheving.
Tillit på spill
For mediehusene handler saken også om publikums tillit. Når svindlere kaprer både identitet og visuell profil, kan det undergrave seriøse nyhetskilder. I en tid der kampen mot falske nyheter og desinformasjon allerede er krevende, oppleves Metas passive linje som et ekstra problem.
- Konsekvens for publikum: Lesere lokkes til falske investeringsopplegg.
- Konsekvens for mediehus: Omdømme- og tillitstap når merkevarer misbrukes.
- Manglende håndheving: Kritikk av Meta for ikke å gjøre nok for å stoppe annonsene.
Hva skjer videre?
MBL skal nå vurdere de juridiske mulighetene for et søksmål. Vedtaket markerer en tydelig eskalering i konflikten mellom norske medier og Meta. Utfallet kan få betydning utover Norge, ettersom lignende problemer rammer mediebransjer i andre land.
Fagsjef Geir Engen håper at trusselen om rettslige skritt i seg selv kan presse Meta til handling. Hvis ikke, kan bransjen stå foran en langvarig juridisk kamp.
Kilder: VG, Digi.no, rbnett.no, NTB, Nettavisen, Faktisk.no
Hovedpoenget: Norske mediehus vil tvinge frem handling mot svindelannonser som misbruker redaksjonelle merkevarer og profiler. MBL gir Meta et tydelig ultimatum: Rydd opp – eller møt oss i retten.
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.