Oslos parkeringspolitikk snur dagligvaremarkedet på hodet, mener Oslo Handelsstands Forening. Etter normendringen i 2022 blir store fullsortimentsbutikker vanskeligere å etablere, mens små lavprisbutikker brer om seg. Nå varsler byrådet, ledet av Høyre, en ny norm som skal på høring i 2025.
Streng norm, færre p-plasser
Den såkalte parkeringsnormen ble i 2022 endret fra et minimumskrav til en maksimalgrense. Ifølge Oslo Handelsstands Forening (OHF) gjør dette det langt vanskeligere å få lov til å etablere kundeparkering ved nye butikker i hovedstaden.
Konsekvensen, hevder foreningen, er at fullsortimentsbutikker som Meny og Mega strever med lønnsomhet uten kundeparkering, mens små kjedekonsepter som Joker og Bunnpris lettere går i balanse.
– Problemet i dag er at det ikke vil lønne seg å etablere nye dagligvareforretninger med et bredt vareutvalg i Oslo, slik som Meny eller Mega, sier Daniel Torkildsen Lea, daglig leder i Oslo Handelsstands Forening, til Nettavisen.
- Endret i 2022 fra minimumskrav til maksimalgrense.
- Skal begrense hvor mange plasser nye prosjekter kan få.
- Mål: redusere biltrafikken i sentrum (innført av forrige byråd).
- Eksempel: En butikk på 2000 m² kan maksimalt få 14 parkeringsplasser.
Butikktetthet og prispress
OHF peker på at Oslo nå har en ekstrem tetthet av dagligvarebutikker – i snitt bare 250 meter mellom hver. Ifølge handelsstanden gjør dette utvalget dyrere og dårligere for forbrukerne, fordi det blir flere små butikker i stedet for større med bredt vareutvalg.
Lea understreker samtidig at ytre bydeler som Romsås, Furuset og Skullerud behandles likt med Grünerløkka og Majorstuen, til tross for ulike transportbehov.
Rapport: Fullsortiment ulønnsomt i ytre by
En rapport fra Vista Analyse viser at ikke én eneste fullsortimentsbutikk ville vært lønnsom i ytre by under dagens parkeringsnorm. Særlig peker rapporten på at få tillatte p-plasser svekker grunnlaget for større butikker som krever høy kundetilstrømning.
- 2000 m² butikk: maks 14 plasser – selv utenfor sentrum.
- Ingen lønnsomme fullsortimentsetableringer i ytre by, ifølge rapporten.
Konkurransevridning og etableringshindre
OHF, med rundt 2000 medlemmer innen handels-, service- og serveringsnæringen, mener dagens norm gir butikker med eksisterende p-plasser en urimelig fordel. Nye aktører rammes hardest.
– En ny aktør kan glemme å kjøpe en tomt og bygge noe nytt og moderne. Den vil få for få p-plasser og dermed ingen lønnsomhet, understreker Lea.
Politisk kamp: Fra gratis lørdag til ny norm
I desember 2024 ble parkering et tema i Oslo-budsjettet. Frp krevde gratis lørdagsparkering og viser til en OHF-undersøkelse der 46 prosent svarer at de ville brukt Oslo sentrum oftere hvis parkering ble billigere.
Det nye byrådet, ledet av Høyre, varsler nå en ny parkeringsnorm som i større grad skal ta hensyn til handel. Planen er at ulike aktører og publikum skal få gi innspill til forslaget i løpet av 2025.
– Det kommer en ny parkeringsnorm her i Oslo som også skal i større grad ta hensyn til handel, er signalet fra byrådet. Så vi venter jo spent på å se om den er god nok, sier Lea.
Konklusjon: Dagens regulering gir, ifølge handelsstanden, et dårligere tilbud der folk bor og hemmer etablering av store butikker. Neste år blir avgjørende: Den varslede normen skal på høring i 2025, og utfallet kan bli et veivalg mellom streng klimapolitikk og et mer variert handelstilbud i hele byen.
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.