Regjeringen vil gjøre lading enklere: Et nytt lovforslag på høring krever kontaktløs bankkortbetaling på alle elbilladere – også de som allerede er i drift. Ifølge TV 2 og Aftenposten kan dette spare tusenvis av elbilister for app- og brikkekaos. Forslaget følger opp EUs AFIR-forordning og skal gi mer sømløs lading i Norge og Europa.
Fra apper til bankkort
I dag har mange ladeoperatører egne systemer, noe som gjør at elbilister ofte må ha flere apper og brikker for å lade på ulike stasjoner. Norsk elbilforening har i flere år presset på for kortbetaling som standard på hurtigladere.
Lovforslaget innebærer at eksisterende ladestasjoner må oppgraderes med kortlesere som aksepterer vanlige bank- og kredittkort med tæpping (kontaktløs betaling). Dette skal gjøre hverdagen enklere for både norske bilister og utenlandske turister på norske veier.
Dette sier samferdselsministeren
For noen år siden innførte vi dette kravet til de nye ladestasjonene. Nå kommer det også gjennom EU-regulering, og denne lovgivningen gir mulighet for at vi får det på store deler av europaveinettet vårt på de eldre ladestasjonene, sier Nygård til BT.
Del av EUs AFIR-forordning
Lovforslaget er del av Norges gjennomføring av EUs forordning for utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff, AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation). Forordningen ble vedtatt i EU i 2023 og setter nasjonale mål for utbygging av infrastruktur langs veinettet og i havner.
- Setter krav til lade- og fylleinfrastruktur for elektriske og hydrogenbaserte kjøretøy.
- Omfatter krav til effektuttak og maksimal avstand mellom ladepunkter.
- Gjelder for både lette og tunge kjøretøy.
Norge var tidlig ute med elektrifisering av bilparken, og vi har allerede fått på plass flere krav til elbillading. Nå foreslår vi lovendring som vil gi enda bedre tilgang til klimavennlig drivstoff, og sømløs lading av elbiler i Norge og EU, sier Nygård.
Bygger på tidligere tiltak
Fra 1. juli 2023 har alle nyetablerte ladestasjoner måttet tilby kortbetaling. Den gangen ble bare nye anlegg omfattet. Med det nye forslaget utvides kravet til også å gjelde eldre stasjoner, for et mer sammenhengende og brukervennlig ladenett.
Stortinget har tidligere bedt regjeringen få fortgang i arbeidet med enklere betalingsløsninger ved landets ladestasjoner. Målet er at norske elbilister skal kunne lade enkelt i andre europeiske land – og at utenlandske besøkende opplever det samme i Norge.
- Kortbetaling (tæpping) blir krav også på eksisterende ladere.
- Kravet skal gi bedre prisinformasjon, enkel betaling og bedre tilgjengelighet og kapasitet.
- Dette er et høringsforslag – endelig proposisjon kommer etter høringen.
Hva skjer nå?
Forslaget er sendt på høring. Ladeoperatører, Elbilforeningen, transportbransjen og kommuner får nå gi innspill. Etter høringsrunden vil regjeringen utarbeide en endelig proposisjon til Stortinget.
Norge er allerede verdensledende på elbilsalg. Med stadig flere elbiler på veiene øker behovet for en enkel og tilgjengelig ladeinfrastruktur. Kravet om kortbetaling på alle ladestasjoner pekes ut som et viktig steg for å forenkle hverdagen til landets elbilister.
- Kunngjort: Mandag 7. desember av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
- Omfang: Alle ladestasjoner, ikke bare nye anlegg.
- Betaling: Vanlige bank- og kredittkort med kontaktløs funksjon.
- Bakgrunn: Implementering av EUs AFIR-forordning (vedtatt i 2023).
Oppsummert: Regjeringen vil at alle elbilladere i Norge skal ta kontaktløs kortbetaling. Forslaget er ute på høring, og en samlet pakke for enklere lading – med bedre prisinformasjon og kapasitet – skal nå videre til Stortinget etter høringen.
Kilder: TV 2, Aftenposten, BT, Agderposten, regjeringen.no, EUs AFIR-forordning.
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.