Det blir rekordmange Kina-pakker under norske juletrær i år. PostNord melder om flere hundre tusen sendinger fra Kina bare i november og desember, med Temu som stor driver. Samtidig ber Forbrukerrådet folk om å styre unna julehandelen på Temu.
Rekordflom fra Kina
Kina har overtatt som det klart største enkeltlandet for nordmenns utenlandshandel på nett, fulgt av Sverige og USA. I starten av desember håndterer PostNord opptil 120.000 pakker daglig, og en betydelig andel kommer fra kinesiske nettbutikker som Temu og Shein.
«Bare i november og desember er det flere hundre tusen pakker fra Kina», sier pressesjef Haakon Nikolai Olsen i PostNord til NRK.
- Opp til 120.000 pakker daglig i starten av desember
- Flere hundre tusen Kina-pakker i november–desember
- Kina er største enkeltland for nordmenns netthandel i utlandet
Temu tar en stor del av netthandelen
En PostNord-undersøkelse fra høsten 2024 viser at én av tre nordmenn handler fra kinesiske nettbutikker. Andre tall viser at over halvparten av norske husstander handlet fra Temu i løpet av 2024.
PostNord anslår at 15 prosent av all norsk netthandel nå går til Temu. Nettgiganten selv estimerer et pakkevolum til Norge på rundt 13 millioner i 2024, som tilsvarer over 31.000 pakker daglig.
- 15 % av norsk netthandel går til Temu (anslag fra PostNord)
- Ca. 13 millioner pakker til Norge (Temu-estimat)
- >31.000 pakker daglig i snitt
Forbrukerrådet advarer: Dropp Temu til julegavene
Forbrukerrådet fraråder å legge julehandelen til Temu, med henvisning til produkttrygghet og forbrukerrettigheter.
«Vi tenker at det er lurt å ta julegavehandelen et sted hvor det er større sannsynlighet for å få både trygge produkter og gode forbrukerrettigheter», sier forbrukerjurist Nora Wennberg Gløersen i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet peker på at man kan være heldig og få noe som fungerer, men at risikoen for at varen ikke holder mål er til stede.
Markedsføring og «spillefisering» under lupen
Forbrukerrådet er særlig bekymret for Temus pågående markedsføring, både i sosiale medier og i appen. Unge forbrukere kan være ekstra utsatte. Særlig problematisk er «spillefisering», der kunder kan spinne lykkehjul for rabatter eller kreditter. Rådet mener en slik kjøpsprosess kan være i strid med reglene om villedende handelspraksis og aggressiv markedsføring.
I mai 2024 sendte Forbrukerrådet og andre europeiske forbrukerorganisasjoner inn en klage til EU-kommisjonen mot Temu. Klagen gjelder blant annet manipulerende markedsføring som bryter med EUs forordning om digitale tjenester. EU-kommisjonen driver nå aktiv oppfølging av saken.
«Temu gir sine brukere svært dårlig forbrukerbeskyttelse, og benytter seg i tillegg av manipulative virkemidler som er ulovlig ifølge europeisk lov», sier Forbrukerrådet.
Logistikkpress og frister
Med den enorme pakkemengden fra Kina i førjulstiden er det «alle mann til pumpene» hos PostNord. For å sikre at julegaver når frem i tide må pakkene sendes innen 16. desember, opplyser selskapet.
Avtaler som øker volumet
Posten Bring har inngått en avtale med Temu om distribusjon av pakker i Norge. Avtalen har ytterligere bidratt til den store volumveksten.
Oppsummert: Kina-pakkene dominerer norsk julehandel, og Temu tar en stadig større del av netthrafikken. Samtidig advarer Forbrukerrådet mot risiko for svake forbrukerrettigheter og manipulerende markedsføring, mens EU følger opp klagen mot selskapet. For dem som uansett skal sende gaver, er 16. desember siste sikre frist.
Kilder: NRK, PostNord, Forbrukerrådet, BT, Dinside, Aftenposten, TV 2, Handelswatch
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.