Svenske myndigheter gikk om bord i det russiske fraktskipet Adler natt til søndag etter at fartøyet fikk motortrøbbel utenfor Höganäs i sørvest-Sverige. Både skipet og eieren står på EUs og USAs sanksjonslister. Inspeksjonen har skapt internasjonal oppmerksomhet.
Nattlig operasjon i svensk farvann
Adler ligger for anker etter tekniske problemer. Den omfattende inspeksjonen startet kort etter midnatt og pågikk fortsatt søndag ettermiddag. Myndighetene har ennå ikke offentliggjort hva som eventuelt er funnet om bord.
Ifølge Martin Höglund, talsmann for svensk toll, ble skipet boardet kort etter klokken 01:00 lørdag natt med støtte fra Kystverket, politiet, den svenske sikkerhetstjenesten og påtalemyndigheten.
At operasjonen ble gjennomført i svensk territorialfarvann, ga en sjelden anledning til å kontrollere et fartøy som lenge har vært under mistanke.
- Sted: For anker utenfor Höganäs, sørvest-Sverige
- Tidspunkt: Boarding startet rundt kl. 01:00 natt til søndag
- Aktører: Svensk toll med støtte fra Kystverket, politiet, sikkerhetstjenesten og påtalemyndigheten
- Status: Inspeksjonen pågikk fortsatt søndag ettermiddag
Skipet Adler og sanksjonene
Adler er et 126 meter langt roll-on/roll-off containerskip som eies av M Leasing LLC. Både fartøyet og eieren er sanksjonert av EU og USA, mistenkt for å være involvert i våpentransport.
Flere kilder knytter selskapet til transport av ammunisjon fra Nord-Korea til Russland – et alvorlig brudd på internasjonale sanksjoner.
- Type: Roll-on/roll-off (Ro-Ro) containerskip
- Lengde: 126 meter
- Eier: M Leasing LLC
- Sanksjonsstatus: Listet av EU og USA
Roll-on/roll-off (Ro-Ro) betyr at last kjøres av og på fartøyet ved hjelp av ramper.
Ukjent kurs – sjelden sjanse
Skipet forlot St. Petersburg 15. desember. Svensk toll opplyser at de ikke kjenner skipets planlagte destinasjon. Motorproblemene og nødanløpet i svensk farvann ga myndighetene en sjeldent gunstig anledning til å kontrollere et fartøy under langvarig mistanke.
- 15. desember: Avgang fra St. Petersburg
- Natt til søndag: Boardet kl. 01:00 utenfor Höganäs
- Søndag ettermiddag: Inspeksjonen pågår
Tidligere stoppet i Middelhavet
Dette er ikke første gang Adler er blitt stanset av europeiske myndigheter. I januar 2021 ble skipet bordet av greske styrker i Middelhavet som del av EUs Operation Irini, som overvåker FNs våpenembargo mot Libya.
Økt årvåkenhet i Østersjøen
Hendelsen understreker en tilspisset årvåkenhet i Østersjøområdet. NATO-land og partnere har intensivert overvåkningen av russisk skipstrafikk etter invasjonen av Ukraina. Sverige har styrket maritim beredskap, særlig etter sabotasje av undersjøiske kabler og gassrørledninger i regionen.
Inspeksjonen av Adler viser Europas vilje til å håndheve sanksjonsregimet selv når fartøy påberoper seg tekniske problemer. Eksperter mener slike operasjoner er avgjørende for å hindre omgåelse av sanksjoner og våpensmugling som kan understøtte Russlands krigføring i Ukraina.
Veien videre: Myndighetene har foreløpig ikke offentliggjort funn om bord. Utfallet av inspeksjonen kan få betydning for videre håndheving av sanksjoner mot russisk maritim trafikk i nordlige farvann.
Kilder: Al Jazeera, Ukrinform, Euromaidan Press, Svenska Tullverket
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.