Oslo vurderer etikk vs nødvendighet: CAF-innkjøp i fokus - nyhetsblikk
annonse

Oslo vurderer etikk vs nødvendighet: CAF-innkjøp i fokus

Oslo ser ut til å fortsette kjøpet av T-banevogner fra CAF, til tross for at selskapet står på FNs svarteliste. Det erfarer NRK. Et leverandørbytte vil ifølge Sporveien gi opptil 11 milliarder kroner i ekstra kostnader og fem års forsinkelse. Den endelige beslutningen er ikke formelt bekreftet, men forberedes nå.

Dette er saken

Etter at CAF i september 2025 kom på FNs liste over selskaper som bidrar til israelsk okkupasjon, ba byrådet Sporveien utrede alternativer. Sporveien har allerede signert kontrakt på 20 vognsett, og planen var å bestille 24 til. Det er disse tilleggsvognene striden har handlet om.

Nøkkeltall fra Sporveiens utredning:
  • Bytte av leverandør: 5 års forsinkelse
  • Ekstra kostnader: opptil 11 mrd. kroner
  • Innkjøp: 2–3 mrd. av totalen
  • Vedlikehold (30 år): 4–8 mrd.

Tre alternativer – ett peker seg ut

  • Fortsette med CAF: Gir planlagt kapasitet og fremdrift. Dette alternativet ligger an til å bli valgt, ifølge kilder NRK har snakket med i Høyre og Venstre.
  • Bytte leverandør: Sporveien tviler på at nye tilbud lar seg fremskaffe. Uansett anslås fem års forsinkelse og kraftig kostnadsvekst.
  • Stanse etter 20 vognsett: Ville i praksis bety at «det store T-baneløftet» må avlyses.
Konsekvenser ved å stoppe etter 20 vognsett:
  • Ingen 8 avganger i timen på planlagte Fornebubanen
  • Ingen økning på Grorudbanen
  • Ingen planlagte tilbudsøkninger på Lambertseterbanen og Kolsåsbanen

Byrådets begrunnelse

"Oslo skal være en ansvarlig innkjøper, og det er viktig å stille krav til de som leverer tjenester og materiell. Samtidig må vi sørge for at byen får den kollektivkapasiteten vi trenger, på best mulig måte. Da spiller selvfølgelig også kostnad og fremdrift inn," sier samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) til NRK.

Vea understreker at utredningen var nødvendig for en opplyst beslutning.

"Det har gjort oss i stand til å ta en opplyst beslutning før vi går videre i en sak som handler om milliardinvesteringer i byens kollektivsystem," sier hun.

Politisk respons

Ifølge NRKs kilder i Høyre og Venstre er konklusjonen klar: konsekvensene ved å skrote CAF er for store. Oslo Frps Ingeborg Bjørnevik har også signalisert støtte til å fortsette med CAF.

"Vår viktigste oppgave som lokalpolitikere må være å gjøre hverdagen til innbyggerne våre enklere, ikke å jage etter god PR i Midtøsten," sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus, til Aftenposten.

Bakgrunnen: FN-listing av CAF

CAF kom på FNs såkalte svarteliste i september 2025 fordi selskapet bygger trikk til Jerusalem Light Rail – et nettverk som binder sammen israelske bosettinger på den okkuperte Vestbredden med Vest-Jerusalem. FNs høykommissær for menneskerettigheter mener slike prosjekter bidrar til å opprettholde en ulovlig okkupasjon.

Oljefondet og CAF:
Det er verdt å merke seg at Oljefondet fortsatt er deleier i CAF. Dette har utløst debatt om Norges etiske retningslinjer for investeringer.

Usikkerhet og videre løp

Rapporten fra Sporveien peker på at det er stor tvil om det i det hele tatt er mulig å få inn nye tilbud fra andre leverandører. Samtidig jobber byrådet med å forberede den endelige beslutningen. Ingen har bekreftet vedtaket offisielt.


Hovedpoenget: Oslo står i et tydelig dilemma mellom etiske hensyn og behovet for kapasitet i kollektivtrafikken. Ifølge Sporveien vil et leverandørbytte bli svært dyrt og forsinke T-baneløftet i flere år. Det videre arbeidet i byrådet vil avklare det formelle vedtaket.

Kilder: NRK, Aftenposten, VG, TV 2, Oslo kommune (aktuelt.oslo.kommune.no), Sporveien.

annonse

Kommentarer

0 kommentarer

Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.

Laster kommentarer...
Du mottar allerede pushvarsler

Instillinger for pushvarsler

✓ Du vil ikke motta flere varsler.

Ønsker du å motta push varsler om nye artikler på nyhetsblikk.no?

Få beskjed når vi publiserer nye artikler som kan interessere deg.