EU gir mer spillerom til bilindustrien. Fra 2035 skal 90 prosent av nye biler være nullutslipp – ikke 100 prosent som tidligere vedtatt. Dermed lever både forbrenningsmotoren og ladbare hybrider videre etter 2035.
Hva har EU vedtatt?
Den europeiske unionen har myket opp sitt tidligere forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2035. I stedet for full utfasing blir kravet at 90 prosent av nye biler som selges i 2035 skal være nullutslippskjøretøy.
- Fra 2035: 90 % av nye biler må være nullutslipp
- 10 % kan være bensin, diesel eller hybrider
- Ikke 100 %-krav i 2040 heller
Hvorfor ble kursen endret?
Endringen kommer etter omfattende lobbyvirksomhet fra bilprodusenter, særlig fra Tyskland, og fra land som Italia, Polen, Bulgaria, Romania og Frankrike. Ifølge den europeiske bilprodusentforeningen ACEA er etterspørselen etter elbiler for lav i dag. Uten justeringer i regelverket ville produsentene risikert bøter på flere milliarder euro.
Hva betyr dette i praksis?
- Forbudet mot forbrenningsmotor er i praksis tatt av bordet.
- Ladbare hybridbiler kan fortsette å selges etter 2035.
- De resterende 10 prosentene av salget kan være konvensjonelle bensin- og dieselbiler, samt hybrider.
- Produsentene forventes å kompensere for ekstra utslipp ved å bruke biodrivstoff og e‑drivstoff (syntetisert fra fanget CO₂), og ved å ta i bruk lavkarbonstål produsert i EU.
- Det blir heller ikke et 100 prosent nullutslippskrav i 2040, noe som åpner for at forbrenningsmotorer kan fortsette på ubestemt tid.
«Alle motorer som for tiden produseres i Tyskland kan derfor fortsette å bli produsert og solgt.»
E‑drivstoff: Syntetisk drivstoff laget ved å kombinere hydrogen med fanget CO₂.
Reaksjoner og advarsler
Motstandere av endringen advarer om at den kan undergrave overgangen til elbiler og gjøre Europa mer sårbart for utenlandsk konkurranse.
«Storbritannia må stå fast. Vårt ZEV-mandat driver allerede jobber, investeringer og innovasjon inn i Storbritannia. Som store eksportører kan vi ikke konkurrere med mindre vi innoverer, og globale markeder går raskt over til elektrifisering», sa T&E UKs direktør Anna Krajinska.
Storbritannia går egne veier
Til tross for EUs skifte har den britiske regjeringen ingen planer om å endre sin tilnærming. Storbritannia er fortsatt forpliktet til å fase ut alt salg av nye ikke-nullutslippsbiler og varebiler innen 2035.
Samtidig har det konservative partiet varslet at dersom de vinner valget i 2029, vil de skrote både forbudet og Zero Emission Vehicles Mandate helt.
Hva står på spill?
Endringen i EUs politikk markerer et betydelig skritt tilbake fra unionens mest ambisiøse klimamål. Vedtaket reiser spørsmål om hvordan Europa skal balansere klimahensyn mot bilindustriens bekymringer og økonomisk press. Beslutningen viser også hvor sterk innflytelse bilindustrien – særlig den tyske – fortsatt har på europeisk politikk.
Hovedpoenget: EU senker ambisjonsnivået til 90 prosent nullutslipp i 2035 og dropper et 100-prosentkrav også i 2040. Det holder forbrenningsmotoren i spill – og skjerper debatten om tempoet i Europas omstilling. Kilder: Auto Express, CNBC, Euronews, The Irish Times, carwow, What Car?, Motor1.
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.