En førerløs Tesla Model Y ble søndag 14. desember observert kjørende gjennom Austin helt uten mennesker ombord. Elon Musk bekreftet kort etter at testing uten personer i bilen er i gang. Foreløpig får vanlige kunder fortsatt biler med sikkerhetsperson.
Hva skjedde i Austin?
En video publisert på sosiale medier viser en helt tom Tesla Model Y på offentlige veier i Austin, Texas. Ikke engang en sikkerhetsovervåker satt i bilen – en milepæl som markerer første gang Tesla tester robotaksier uten menneskelig tilsyn på offentlige veier.
To biler er observert i drift i sentrale områder, nærmere bestemt rundt South Congress og Dawson.
Bekreftet av Musk – og Tesla-ledelsen
«Testing er i gang uten personer i bilen», skrev Elon Musk på X.
«Og slik begynner det!», kommenterte Teslas AI-sjef Ashok Elluswamy.
Musk varslet tidligere denne måneden at menneskelige sikkerhetsovervåkere skulle fjernes innen årsskiftet. På et xAI-hackathon sa han:
«Det vil være Tesla-robotaksier i drift i Austin uten noen i dem, ikke engang noen i passasjersetet, om rundt tre uker», og la til at det var «stort sett et løst problem».
Status for tjenesten: testkjøring uten kunder
Videoen skapte raskt oppsikt blant Tesla-følgere. Noen forsøkte å bestille robotaksi via appen for å se om den ville ankomme uten sikkerhetsovervåker. Foreløpig inkluderer imidlertid ordinære kundebestillinger fortsatt en sikkerhetsperson.
Det Tesla har satt i gang nå, er en test – de førerløse bilene som er sett, kjører ikke med betalende kunder. Dette skiller Teslas tilnærming fra Waymo og Cruise, som allerede har operert kommersielle robotaksi-tjenester i flere byer.
Bakgrunn: lansering i juni – med overvåker
Tesla lanserte robotaksi-tjenesten sin i Austin i juni i år. Siden den gang har førerløse turer hatt en sikkerhetsovervåker i passasjersetet – inntil de nye observasjonene av helt tomme biler.
Tidligere utfordringer i trafikken
Veien mot full autonomi har vært krevende. Da Business Insider testet en robotaksi i Austin i juli, måtte sikkerhetsovervåkeren gripe inn flere ganger. Ved ett tilfelle kjørte bilen feil vei i en enveiskjørt gate – et eksempel på kompleksiteten i virkelige trafikksituasjoner.
Flåten i tall og ambisjoner
Nøkkeltall, Austin
- 31 aktive kjøretøy nå (Robotaxi Tracker), opp fra 29 i november
- Musk har sagt at Tesla skal sikte mot 500 biler i Austin innen utgangen av året (All-In-podkasten, oktober)
Ifølge Robotaxi Tracker, drevet av Austin-baserte robotaksi-observatør Ethan McKenna, er antallet aktive biler økende. Samtidig er målet om 500 biler innen årsslutt svært ambisiøst og vil innebære en betydelig ekspansjon.
Sikkerhet, regulering – og publikums tillit
Utviklingen reiser sentrale spørsmål om sikkerhet og regulering. Tesla mener teknologien er moden for førerløs drift, men myndigheter og publikum vil følge testene nøye. Tidligere hendelser med Autopilot og Full Self-Driving har allerede utløst debatt om grensene for autonome systemer.
- For innbyggerne i Austin: Helt tomme Tesla-biler kan bli et syn i trafikken fremover.
- Om dette gir en full kommersiell utrulling før nyttår, er fortsatt uvisst.
Konklusjon: De første testene med helt tomme Tesla-robotaksier i Austin er i gang, bekreftet av Musk. Vanlige kunder får fremdeles turer med sikkerhetsperson, men Tesla har tatt et konkret steg mot Musks langsiktige visjon om biler som kjører seg selv. Om teknologien og regelverket rekker å ta igjen ambisjonene før årsskiftet, gjenstår å se.
Kilder: Business Insider, Drive Tesla Canada, Teslarati, Electrek, Robotaxi Tracker
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.