Fra 1. januar 2026 blir mobilbruk bak rattet betydelig dyrere. Boten øker fra 10.450 til 14.750 kroner som del av regjeringens strategi for å redde liv på norske veier. Økningen følger konsumprisindeksen for å bevare bøtenes avskrekkende effekt.
Derfor øker bøtene
Regjeringen strammer til for å forebygge farlig kjøring. Justeringen av bøtene skal sikre at reaksjonene ikke svekkes av prisstigningen og fortsatt virker preventivt.
- Alle forenklede forelegg justeres i tråd med konsumprisindeksen.
- Målet er å opprettholde avskrekkende effekt mot uønsket atferd i trafikken.
- Mobilbruk er, sammen med rus og fart, et av politiets viktigste fokusområder.
Bratt økning på få år
Utviklingen har vært dramatisk: I 2021 var boten for mobilbruk under kjøring 1.700 kroner. På fire år har den dermed blitt nesten ni ganger høyere – til 14.750 kroner fra nyttår.
- Mobilbruk bak rattet: 14.750 kroner fra 1. januar 2026 (opp fra 10.450)
- Rødt lys, brudd på forbikjøringsforbud eller vikeplikt: 10.750 kroner fra 1. januar
- Båtførere – fartsovertredelser: fra 1.500 til 5.000 kroner
- Mobilbot i 2021: 1.700 kroner
Slik slår satsene ut fra nyttår
Det er ikke bare mobilbøtene som øker. Flere alvorlige trafikkforseelser får høyere prislapper.
- Mobilbruk under kjøring: 14.750 kroner
- Kjøre på rødt lys, bryte forbikjøringsforbud eller ikke overholde vikeplikten: 10.750 kroner
- Båtførere – fartsovertredelser: boten øker fra 1.500 til 5.000 kroner, den største prosentvise økningen
Uoppmerksomhet koster liv
Bakgrunnen for skjerpelsene er alvorlig. Uoppmerksomhet kan være medvirkende årsak i så mange som en tredel av alle dødsulykker på norske veier, ifølge Statens vegvesens ulykkesrapporter.
I Statens vegvesens nyeste dybdeanalyse, som omfatter dødsulykker i 2024, kommer det frem at 87 mennesker mistet livet på veiene i fjor. Rapporten viser at sjåførene brøt loven i 63 prosent av dødsulykkene.
I hvert tredje dødsfall pekes det på manglende informasjonsinnhenting – altså svikt i å hente inn trafikkbilder og situasjonsforståelse – noe som resulterte i 21 drepte i 2024.
Formålet: vedvarende avskrekking
Økningen i bøtesatsene er ett av flere tiltak for bedre trafikksikkerhet. Ved å justere bøtene årlig i takt med prisstigningen, skal de fortsatt ha en reell avskrekkende effekt på farlig atferd. Regjeringen håper at strengere sanksjoner vil bidra til å redde flere liv på norske veier.
Konsekvensen for deg som sjåfør
For den enkelte bilist betyr skjerpelsen at et øyeblikks uoppmerksomhet med mobilen i hånden kan koste nesten 15.000 kroner. Samtidig øker risikoen for alvorlige ulykker – både for en selv og andre trafikanter.
Hovedpoenget er klart: Fra 1. januar 2026 blir mobilbruk bak rattet dyrere enn noensinne, og bøtene for flere alvorlige overtredelser strammes kraftig inn. Myndighetene holder fast ved årlige justeringer for å sikre at sanksjonene fortsatt virker – med ett mål for øye: færre drepte i trafikken.
Kilder: Aftenposten, MN24, Dinside/Dagbladet, Banett, NAF, Statens vegvesen, OA.no, Politiet.no
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.