Regjeringen presset: GPS-forstyrrelser kan true norsk luftfart - nyhetsblikk
annonse

Regjeringen presset: GPS-forstyrrelser kan true norsk luftfart

Norske stortingspolitikere vil bremse overgangen til satellittnavigasjon ved 19 lufthavner uten analoge backupsystemer. Frykten er at GPS-forstyrrelser kan tvinge fly til å avbryte landinger eller omdirigeres. Presset på regjeringen øker i takt med rekordmange varsler om forstyrrelser i 2025.

Bakgrunnen: Fra radio til satellitt

I tråd med felles europeiske krav innfører norske lufthavner GNSS (Global Navigation Satellite System) for mer presise og i prinsippet mer miljøvennlige innflyginger. Ifølge Avinor er Norge det første landet i Europa som ruller ut slike innflygingsprosedyrer i så stor skala. Målet er kurvede innflygninger ved alle Avinors 43 flyplasser innen utgangen av 2027.

Fakta: GNSS
GNSS er et fellesnavn for satellittsystemer som GPS og brukes til navigasjon i luftfart, sjøfart og andre samfunnskritiske tjenester.

Kritikken: «Gått for fort i svingane»

Ved 19 lufthavner finnes det ingen analoge backupsystemer klare når de nye satellittbaserte prosedyrene tas i bruk. Det betyr at forstyrrelser eller manipulering av satellittsignaler kan få direkte operasjonelle konsekvenser.

«Her har det gått for fort i svingane», sier Synnøve Egeness Lilleli, president i Flygarforbundet.

Bekymringen er forsterket i år: Luftfartstilsynet har så langt i 2025 mottatt flere rapporter om GPS-forstyrrelser enn noen gang tidligere, bekrefter seksjonsleiar for flysikring Henning R. Tennes.

Press fra Stortinget

Trond Helleland (H) etterlyser en bredere beredskapsdebatt og peker på at beslutningen om å bytte ut gamle radiosignaler ble tatt i en mer fredelig tid enn i dag. Både Høyre og Fremskrittspartiet signaliserer at de er villige til å utfordre regjeringens luftfartsstrategi, og Helleland mener et flertall på Stortinget kan tvinge fram en reversering av vedtak om å fjerne analoge backupsystemer.

«Det er openbert at vi må ha løysingar som kan fungere i krisesituasjonar», sier Bård Hoksrud (Frp).

Hoksrud advarer mot å legge for mye i én høyteknologisk kurv og ber regjeringen ta alvoret inn over seg.

Konsekvenser i lufta

  • Widerøe vurderer vektavgrensninger – færre passasjerer for å ta med mer reservedrivstoff ved risiko for GPS-forstyrrelser.
  • «Vi støttar initiativ som bidrar til å reetablere bakkebaserte navigasjonshjelpemiddel», sier kommunikasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe.
  • Avinor trekker i nødbremsen for fire lufthavner i FinnmarkBåtsfjord, Vardø, Vadsø og Berlevåg får både ny og gammel teknologi i parallell. Området ligger nær grensen til Russland, der GPS-jamming har vært et kjent problem i flere år.
  • Mo i Rana lufthavn (Røssvoll) er blant lufthavnene der det tradisjonelle navigasjonsanlegget etter planen slås helt av i 2027. Kritikere mener tidspunktet er uheldig gitt dagens sikkerhetssituasjon.

Bredere sårbarhet

En analyse publisert av Forskning.no i 2023 peker på at moderne samfunn er sårbare ved bortfall av satellittnavigasjon. Teknologien brukes ikke bare i luftfarten, men også i skipsfart, strømnett, telekommunikasjon og finansielle transaksjoner. Eksperter har lenge advart mot å bli for avhengig av systemer som er lette å forstyrre.

Dette skjer nå
  • 19 lufthavner skal ta i bruk GNSS uten analoge backupsystemer.
  • Avinor vil ha kurvede innflyginger ved alle 43 flyplasser innen 2027.
  • Luftfartstilsynet: Rekordmange rapporter om GPS-forstyrrelser i 2025.
  • Fire Finnmark-flyplasser får dobbelt opp med ny og gammel navigasjon.

Veien videre: Debatten på Stortinget vil trolig tilspisse seg de nærmeste ukene. Politisk press kan tvinge fram en kursendring, mens hovedspørsmålet består: Hvordan modernisere og kutte utslipp – uten å svekke beredskapen i en urolig tid?

annonse

Kommentarer

0 kommentarer

Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.

Laster kommentarer...
Du mottar allerede pushvarsler

Instillinger for pushvarsler

✓ Du vil ikke motta flere varsler.

Ønsker du å motta push varsler om nye artikler på nyhetsblikk.no?

Få beskjed når vi publiserer nye artikler som kan interessere deg.