Norske stortingspolitikere vil bremse overgangen til satellittnavigasjon ved 19 lufthavner uten analoge backupsystemer. Frykten er at GPS-forstyrrelser kan tvinge fly til å avbryte landinger eller omdirigeres. Presset på regjeringen øker i takt med rekordmange varsler om forstyrrelser i 2025.
Bakgrunnen: Fra radio til satellitt
I tråd med felles europeiske krav innfører norske lufthavner GNSS (Global Navigation Satellite System) for mer presise og i prinsippet mer miljøvennlige innflyginger. Ifølge Avinor er Norge det første landet i Europa som ruller ut slike innflygingsprosedyrer i så stor skala. Målet er kurvede innflygninger ved alle Avinors 43 flyplasser innen utgangen av 2027.
GNSS er et fellesnavn for satellittsystemer som GPS og brukes til navigasjon i luftfart, sjøfart og andre samfunnskritiske tjenester.
Kritikken: «Gått for fort i svingane»
Ved 19 lufthavner finnes det ingen analoge backupsystemer klare når de nye satellittbaserte prosedyrene tas i bruk. Det betyr at forstyrrelser eller manipulering av satellittsignaler kan få direkte operasjonelle konsekvenser.
«Her har det gått for fort i svingane», sier Synnøve Egeness Lilleli, president i Flygarforbundet.
Bekymringen er forsterket i år: Luftfartstilsynet har så langt i 2025 mottatt flere rapporter om GPS-forstyrrelser enn noen gang tidligere, bekrefter seksjonsleiar for flysikring Henning R. Tennes.
Press fra Stortinget
Trond Helleland (H) etterlyser en bredere beredskapsdebatt og peker på at beslutningen om å bytte ut gamle radiosignaler ble tatt i en mer fredelig tid enn i dag. Både Høyre og Fremskrittspartiet signaliserer at de er villige til å utfordre regjeringens luftfartsstrategi, og Helleland mener et flertall på Stortinget kan tvinge fram en reversering av vedtak om å fjerne analoge backupsystemer.
«Det er openbert at vi må ha løysingar som kan fungere i krisesituasjonar», sier Bård Hoksrud (Frp).
Hoksrud advarer mot å legge for mye i én høyteknologisk kurv og ber regjeringen ta alvoret inn over seg.
Konsekvenser i lufta
- Widerøe vurderer vektavgrensninger – færre passasjerer for å ta med mer reservedrivstoff ved risiko for GPS-forstyrrelser.
- «Vi støttar initiativ som bidrar til å reetablere bakkebaserte navigasjonshjelpemiddel», sier kommunikasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe.
- Avinor trekker i nødbremsen for fire lufthavner i Finnmark – Båtsfjord, Vardø, Vadsø og Berlevåg får både ny og gammel teknologi i parallell. Området ligger nær grensen til Russland, der GPS-jamming har vært et kjent problem i flere år.
- Mo i Rana lufthavn (Røssvoll) er blant lufthavnene der det tradisjonelle navigasjonsanlegget etter planen slås helt av i 2027. Kritikere mener tidspunktet er uheldig gitt dagens sikkerhetssituasjon.
Bredere sårbarhet
En analyse publisert av Forskning.no i 2023 peker på at moderne samfunn er sårbare ved bortfall av satellittnavigasjon. Teknologien brukes ikke bare i luftfarten, men også i skipsfart, strømnett, telekommunikasjon og finansielle transaksjoner. Eksperter har lenge advart mot å bli for avhengig av systemer som er lette å forstyrre.
- 19 lufthavner skal ta i bruk GNSS uten analoge backupsystemer.
- Avinor vil ha kurvede innflyginger ved alle 43 flyplasser innen 2027.
- Luftfartstilsynet: Rekordmange rapporter om GPS-forstyrrelser i 2025.
- Fire Finnmark-flyplasser får dobbelt opp med ny og gammel navigasjon.
Veien videre: Debatten på Stortinget vil trolig tilspisse seg de nærmeste ukene. Politisk press kan tvinge fram en kursendring, mens hovedspørsmålet består: Hvordan modernisere og kutte utslipp – uten å svekke beredskapen i en urolig tid?
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.