Et 24 meter langt skip uten mannskap seiler nå langs Vestlandet. Kapteinen sitter 50 mil unna på land – og operasjonen kan bli et tidsskille i skipsfarten. Etter levering 16. januar 2025 er Reach Remote 1 på vei inn i en tre måneders testperiode.
Først i sin klasse – med norsk flagg
Reach Remote 1 er verdens første norskregistrerte ubemannede fartøy i sin størrelse som har fått seilingstillatelse. I midten av oktober satte det kurs fra Kristiansund mot gassfeltet Ormen Lange i Norskehavet for å utføre undervannsoperasjoner med fjernstyrte roboter (ROV).
«Vi tror at det vi står overfor nå, er en potensielt like stor endring for internasjonal og norsk skipsfart som overgangen fra seilskuter til motorbåt,» sier operasjonsdirektør Inge Grutle i Reach Subsea til NRK.
Reaksjonen fra bransjen har vært sterk. I september 2024 ble fartøyet kåret til Årets Skip 2024 av Skipsrevyen under SMM i Hamburg. 16. januar 2025 ble det offisielt levert av Kongsberg Maritime til Reach Subsea, etter intensiv testing og validering.
Slik styres skipet fra land
Tecnologien er utviklet av Reach Subsea i samarbeid med Kongsberg Gruppen. Skipet opereres fra landbaserte eller mobile kontrollsentre i Horten og Haugesund, overvåket av Massterly og Reach Subsea.
- VSAT
- 5G
- Iridium
- Ceragon Pointlink
- Starlink
Systemene er lagt opp for robust kontakt, også i dårlig vær.
Ro i kontrollrommet – og mindre slitasje på folk
«Den største forskjellen er jo den at du ikke kjenner bevegelser. Du har ikke den følelsen av at det skubber og hakker,» sier kaptein Svein Henning Solberg, som styrer fra kontrollrommet i Horten.
Han beskriver et roligere arbeidsmiljø, uten motorstøy og eksos. En viktig effekt er bedre arbeidsmiljø og søvnkvalitet.
«Når vi sitter her, så opplever vi ikke fatigue og søvnproblemer på samme måte som ute på havet,» sier Solberg.
Regelverk og sikkerhet
Sjøfartsdirektoratet har gitt midlertidig seilingstillatelse med teknisk validering fra DNV. Et mål er å åpne for nye karriereveier og mer mangfold i sektoren.
Personer som ikke kan være til sjøs i lange perioder, kan nå jobbe maritimt fra land.
«Det vil ikke bli gitt uten at vi og andre som er og har vært involvert i prosessen for fartøyet er trygge på at sikkerheten er ivaretatt,» understreker seksjonssjef Nils Haktor Bua.
Spørsmålet om fjernstyringssikkerhet er sentralt. Reach Subsea opplyser at de har laget scenarioer for alle tenkelige situasjoner.
«Seks måneders testing viser at systemet er robust i dårlig vær og ved bortfall av signaler,» sier Grutle, og mener sikkerheten ofte er bedre enn på bemannede skip.
Utslipp og effektivitet
Reach Subsea anslår at selskapet om få år kan dekke over halvparten av dagens operasjoner med ubemannede fartøy. Ifølge Skipsrevyen reduseres CO2-utslippene med over 90 prosent sammenlignet med tilsvarende bemannede fartøy.
Studentene ser nye karriereveier
Nautikkstudentene Magnus Sjøblom og Sverre Van Rooij Skrapengland ved Høgskulen på Vestlandet er positive og ser for seg en hybrid karriere – noen år på sjøen, deretter overgang til landstyring.
«Det er viktig å utvikle seg, og forhåpentligvis fører denne utviklingen til bedre løsninger,» sier Sjøblom.
Norge i front – og flere prosjekter på vei
Norge ligger langt fremme på autonome skip. I mai 2024 inngikk landet en internasjonal samarbeidsavtale om drift av autonome skip, og bidrar aktivt til utviklingen av MASS-koden i IMO.
Andre norske prosjekter:
- Yara Birkeland – verdens første førerløse containerskip. Kjører fortsatt med mannskap mens det jobbes mot autonom drift.
- ASKOs helelektriske sjødroner Marit og Therese – trafikkerer ruten Moss–Horten og Moss–Langøya, med mål om ubemannet operasjon innen utgangen av 2027.
Milepæler for Reach Remote 1
- September 2024: Kåret til Årets Skip 2024 av Skipsrevyen på SMM i Hamburg.
- Midten av oktober 2024: Seilas fra Kristiansund til Ormen Lange for ROV-oppdrag.
- 16. januar 2025: Offisiell levering fra Kongsberg Maritime til Reach Subsea.
- Nå: Tre måneder lang testperiode mot full sertifisering.
Veien videre: Dersom testperioden bekrefter sikker drift, kan Reach Remote 1 få full sertifisering. Myndighetene understreker at dette bare skjer når sikkerheten er dokumentert. Med skipet i operasjon er en ny standard for maritime operasjoner i ferd med å ta form.
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.