Airbus beordrer en umiddelbar programvareoppdatering av nesten 6000 fly i A320-familien. Årsaken er funn om at intens solstråling kan korrumpere kritiske data i flyenes kontrollsystemer. Tiltaket treffer midt i USAs travleste reisehelg, og kan gi omfattende forsinkelser.
Dette er bakteppet
I en uttalelse fra Toulouse bekrefter Airbus at analyser etter en nylig hendelse viser at kraftig solstråling kan forstyrre data som er avgjørende for flykontrollsystemenes funksjonalitet. Totalt er over 6000 fly berørt – mer enn halvparten av den globale A320-flåten. Det gjør dette til en av de mest omfattende tilbakekallingene i moderne luftfartshistorie.
Nøkkelfakta
- Berørte fly: over 6000 i A320-familien
- Omfang: mer enn halvparten av den globale A320-flåten
- Arbeid per fly: minimum 2 timer for programvarerullback (varierer)
- Myndigheter: EASA planlegger hasteflyverdighetsdirektiv
Hendelsen som utløste alarm
Problemet ble avdekket etter en dramatisk hendelse med et JetBlue A320 den 30. oktober. Flyet, på vei fra Cancun til Newark, gikk plutselig ned uten at pilotene hadde beordret det, og måtte divertere til Tampa. Mellom 10 og 15 passasjerer ble hospitalisert etter den uventede nedstigningsmanøveren, ifølge luftfartsnettstedet View from the Wing.
Myndigheter på banen
Det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA forbereder et hasteflyverdighetsdirektiv for å adressere sårbarheten. Airbus og sikkerhetsmyndigheter har gransket situasjonen grundig etter hendelsen.
Operasjonelle konsekvenser
For om lag to tredeler av flyene vil tiltaket være en kort periode på bakken mens flyselskapene ruller tilbake til en tidligere programvareversjon. Hver oppdatering tar minst to timer, men prosessen varierer fra fly til fly.
Til tross for dette vil omfanget gi betydelige forstyrrelser – og timingen kunne knapt vært verre, midt i Thanksgiving-helgen i USA. I tillegg kan hundrevis av fly måtte få byttet maskinvarekomponenter, noe som kan holde dem på bakken i flere uker.
Airbus erkjenner at disse anbefalingene vil skape operasjonelle forstyrrelser for passasjerer og kunder, sier selskapet i uttalelsen.
- Raskt tiltak: rullback til tidligere programvare der det er mulig
- Langvarig tiltak: maskinvarebytte på hundrevis av fly
- Forventet effekt: forsinkelser, kanselleringer og omdirigeringer
Ny type trussel
At solstråling kan påvirke flykontrolldata på denne måten, representerer en ny utfordring. Eksperter har tidligere sett solstorm-relaterte forstyrrelser av kommunikasjons- og navigasjonssystemer, men direkte korrupsjon av kontrollerende data omtales som et relativt nytt fenomen.
Luftfarten har de siste årene styrket fokus på cybersikkerhet og systemsårbarheter. Hendelsen viser at også naturlige fenomener kan utgjøre en alvorlig trussel mot moderne flyteknologi.
Slik jobber flyselskapene
Flyselskapene arbeider nå intensivt for å gjennomføre oppdateringene raskt og samtidig minimere konsekvensene for passasjerene. Mange har allerede justert flyplaner og satt inn reservefly der det er mulig.
Hovedpoeng: Airbus tilbakekaller programvare på en stor del av A320-flåten etter funn om at solstråling kan korrumpere kritiske flykontrolldata. EASA forbereder et hastevedtak, og bransjen står foran både kortvarige og langvarige driftsforstyrrelser – midt i årets mest belastede reiseperiode i USA.
Kilder: Airbus pressemeldinger, Flight Global, Bloomberg, View from the Wing, Devdiscourse, One Mile at a Time.
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.